Beslutninger skal træffes på baggrund af datagrundlag
Udgivet onsdag den 21. december, 2022
Portræt: Christian Hesselaa er blevet adm. direktør i Bekey og ser en unik mulighed for, at virksomheden vokser.
Som ny adm. direktør i den danske virksomhed Bekey, der laver digitale låseløsninger og er en del af North Media-koncernen, vil den 29-årige Christian Hesselaa trække på sin fortid som fodboldspiller i Silkeborg IF.
“Man kæmper sammen som et hold for at vinde. Det gør man ved at få lagt en god taktik og få sat spillerne – eller medarbejderne – i de rigtige positioner, så vi sammen står stærkest. Og det er min opgave til at begynde med,” siger han.
Bekey betegner sig som Danmarks ledende leverandør af sikre, digitale adgangsløsninger.
Virksomheden tilbyder en løsning, hvor man kan få digital adgang til en husstand eller en virksomhed i stedet for en fysisk nøgle. Løsningen bliver brugt af hjemmeplejen, der med Bekeys produkt låser sig ind, så den kan servicere de borgere, der skal have hjælp. Den kan ifølge firmaet også benyttes af familien, der for eksempel skal have leveret en måltidskasse, når den ikke er hjemme.
“Vi gør hverdagen nemmere for tusindvis af danskere ved hjælp af digitale adgange,” lyder det fra Christian Hesselaa.
Hans nøgleord som adm. direktør er at lytte, lære og forstå af de erfarne medarbejdere i virksomheden. Som leder beskriver Christian Hesselaa sig som en, der tør stille sig i første række.
“Jeg anerkender, at det kræver hårdt arbejde, men min ledelsesstil er, at jeg vil forsøge at være tydelig, transparent og selv gå forrest,” siger han.
Christian Hesselaa vil skabe vækst i Bekey ved hjælp af et datagrundlag frem for på grundlag af mavefornemmelser. Foto: Sofia Busk
Firmaet skal blive større
Christian Hesselaa har en baggrund i det internationale konsulenthus Kearney, hvor han har arbejdet sammen med store danske og udenlandske virksomheder. Her lærte han vigtigheden af, at man skal fokusere på at kortlægge en virksomheds vigtigste strategiske udfordringer for at kunne skabe vækst. For Christian Hesselaa er målet, at Bekey skal vokse.
“Bekey er first movers på markedet, og vi er gået forrest, når det gælder digitalisering i og omkring hjemmet. Det grundlag og vores digitale platforme giver os en unik mulighed for at øge forretningsgrundlaget,” lyder hans vurdering.
Christian Hesselaa vil opnå vækst ved at gå struktureret til arbejdet og ved at gøre brug af de erfaringer, som han har med sig fra konsulentbranchen.
“Beslutninger skal træffes på baggrund af datagrundlag og ikke på grundlag af mavefornemmelser,” siger han.
Christian Hesselaa har det med at skemalægge nærmest alt, hvad han laver. Det giver ham et overblik og sikrer, at han ikke misser noget.
“Hvis jeg har mange bolde i luften, så får jeg dem lagt i kasser og skemaer, så jeg har en liste af ting, jeg skal have klaret,” forklarer han. “På den måde sikrer jeg et overblik og kan derfor bruge tiden på de mest værdiskabende ting.”
Som ung var det fodbold, der fyldte, og efter gymnasiet tog Christian Hesselaa til Texas i USA for at spille fodbold på et college.
Har en ydmyg tilgang
Da han kom hjem, tog han en kandidatgrad i finance & strategic management på Copenhagen Business School. Siden har han i flere omgange opsøgt udfordringer i udlandet. Christian Hesselaa bor på Frederiksberg med sin kæreste. Opvæksten i en kernefamilie i Silkeborg har han taget med sig videre i livet.
“Jeg er rundet af et værdisæt om, at hvis man sætter sig et mål og arbejder hårdt for tingene med en ydmyg tilgang, så skal det nok lykkes,” siger han.
Artiklen er udgivet af Jyllands-Posten og den kan downloades her.