Google lancerer nyt værktøj til jobsøgende i Danmark

Udgivet mandag den 26. april, 2021

Med en ny funktion fra Google bliver det lettere for jobsøgende i Danmark at finde relevante stillingsopslag.

I løbet af denne uge vil jobsøgende i Danmark få gavn af en ny funktion fra Google, når de skal finde relevante stillingsopslag. Den amerikanske teknologigigant indgår et samarbejde med en række danske jobportaler om at give virksomheder og jobsøgende et ekstra værktøj til at finde hinanden i Googles søgemaskine. Det gælder indtil videre jobportalerne Ofir, Jobdanmark, Graduateland og Move On Career. Sidstnævnte står bag sider som jobbank.dk, studerendeonline.dk og sosu.nu.

Funktionen kaldes “Google for Jobs” og fungerer på samme måde, som når man søger efter et bestemt produkt i Google. Ligesom man vil få vist relevante resultater fra netbutikker, når man søger efter et produkt, vil man i toppen af søgeresultaterne kunne se relevante stillingsopslag, når man søger efter et job i Googles søgemaskine. Selve jobopslagene vil fortsat ligge hos de enkelte jobportaler, men med Googles avancerede algoritmer bliver det nemmere for jobsøgende at finde relevante stillinger på tværs af jobportalerne.

Ifølge Google vil flere jobopslag komme til løbende, idet det står alle jobportaler frit at tilføje sig selv i systemet. “Med det nye redskab håber vi at kunne gøre danskernes jobsøgning så enkel som mulig. Det er en ambition, vi deler med alle partnerne. De fire stærke partnere giver et meget bredt udvalg af chancer, sådan at både nyuddannede og folk med stor arbejdserfaring får lettere ved finde en relevant jobmulighed fremover,” siger Christine Sørensen, politisk chef for Google i Danmark, i en pressemeddelelse.

Nemt for jobsøgende
Karsten Vikke, der er adm. direktør i Ofir, glæder sig over samarbejdet med Google, som ifølge ham vil få trafikken på Ofirs jobannoncer til at stige. “Vi vil gerne være med til at demokratisere jobmarkedet. Vi mener, at Google er den rigtige samarbejdspartner til at gøre det med,” siger Karsten Vikke og fremhæver, at Googles tunge kræfter inden for søgeoptimering først og fremmest kommer til gavn for alle jobsøgende. “Vores målsætning har altid været at gøre det nemt for jobsøgende at finde deres næste job. Det er derfor et naturligt næste skridt for os at blive partner på den nye jobsøgemaskine, således at vores kunders opslag bliver let tilgængelige for de mange danskere, der starter deres jobsøgning på Google.”

For virksomheder betyder den nye funktion, at det bliver nemmere at finde de aktivt søgende, da det ifølge Karsten Vikke er på Google de fleste starter jobsøgningen.

Artiklen er udgivet af Børsen og den kan downloads her.