Skip to main content

Med data skal land bygges! Denne lille omskrivning af fortalen til Jyske Lov indrammer meget godt dagsordenen i BoligPortal, der har en datadrevet tilgang til alle aktiviteter i markedet og også indarbejdet i den måde, de driver virksomheden på.

”Vi digitaliserer og automatiserer alt vi kan. Bruger data på den rigtige måde til at optimere driften og til at udvikle os og skærpe vores værditilbud til markedet, og derfor er jeg da også glad for at kunne konstatere, at det går ganske godt i virksomheden,” siger adm. direktør Anders Hyldborg, BoligPortal A/S.

I første kvartal fortsætter BoligPortal den gode udvikling fra 2022 og leverer en rekordhøj omsætning på 26,5 mio. kr., hvilket svarer til en solid vækst på 17% i forhold til samme periode sidste år. Driftsindtjeningen (EBIT) steg til 8,3 mio. kr., som følge af den høje omsætning og lavere kapacitetsomkostninger. Overskudsgraden har nu rundet 31% og ligger 57% højere end i Q1 2022.

Udlejningsdata optimerer boligudlejning
De gode resultater er drevet af stigende indtægter fra et rekordhøjt antal annoncer for lejeboliger i Danmark samt i mindre grad fra øget partnersalg. I 1. kvartal lancerede BoligPortal deres nye produkt ‘Udlejningsdata’, der er et interaktivt værktøj, som udlejere kan abonnere på for at få adgang til real time data – et vigtigt element for at holde sig fremme i konkurrencen i markedet for udlejning af boliger.

”Vi mærker stor interesse fra kunderne og får løbende nye udlejere på. Man kan sige, at produktet rammer lige ned i hjertekulen hos udlejerne og løser nogle af deres konkrete udfordringer. Vi kan hjælpe vores kunder med at effektivisere deres udlejning af boliger ud fra real time data og konkret indsigt i markedet lige nu. Det er noget, mange gerne vil, og som få kan levere,” siger Anders Hyldborg.

Med data i realtid kan udlejerne se, hvordan markedet udvikler sig både overordnet og for en by, et kvarter eller helt ned på den enkelte gade. Med det nye dataværktøj kan de fx se:

  • Om de kan få 100 kr. mere eller mindre pr. kvm om året og stadig være konkurrencedygtige – det kan løbe op i mange tusinde kroner og er vigtigt for investeringscasen for store som små udlejere.
  • At de sætter den rigtige husleje fra start og undgår tomgang eller ”slagtilbud” på huslejen i nogle måneder – så de gør det rigtigt på den lange bane.
  • Et indblik i hvilke segmenter, der søger lejeboliger i de områder, de har boliger. Der kan være stor forskel på at annoncere til studerende og til seniorer.

”Indsamlet, organiseret og præsenteret rigtigt skaber data retning for din virksomhed, når man kigger på, hvor markedet er nu, og så fremskriver til, hvordan det kommer til at blive,” siger Anders Hyldborg.

BoligPortal har etableret sig som udlejernes hovedkanal, og efterspørgslen efter lejeboliger ligger på et højt niveau. Både udviklingen og usikkerheden i makroøkonomien og de relative høje renter har gjort lejeboliger mere attraktive for mange danskere.

”Hertil kommer, at lejeboliger generelt kan tilbyde fællesskaber på et helt andet niveau, end når man køber et hus – det tiltaler både unge, børnefamilierne og de ældre i dag,” siger Anders Hyldborg.

Close Menu