This article is only available in Danish at the moment but will be shown in English when translated.

FK Distribution markedsleder på danskernes reklamefavorit (Danish)

Published Monday, August 28, 2023

FK Distribution formidler tilbud og information fra detailhandlen til forbrugerne både på print og digitalt – og er Danmarks førende distributør af tilbuds- og lokale ugeaviser. Hertil kommer aktiviteterne inden for direct mail og magasinpost i en selekteret omdeling efter adressefil. De automatiserede og omkostningseffektive teknologier til pakning og distribution af tryksager til hver enkelt husstand anses som førende i Europa.

I første halvår omsatte selskabet for 395,2 millioner kroner og tjente 97,1 millioner kroner på driften, hvilket svarer til en EBIT-margin på 19,9%. Driften er påvirket af en lavere omsætning, dog faldt selskabets omkostninger til distribution og logistik også, mens området selekteret post vækstede. Udviklingen påvirkes af konjunkturerne og af strukturelle og markedsbestemte grundvilkår herunder konsolidering i dagligvarebranchen.

”Vores resultater er som forventet. Vi er tro mod kerneforretningen, og vores koncept hviler på tre søjler, nemlig kvalitet, volumen og lønsomhed. De er fundamentet i en konstant optimering af kerneforretningen, herunder IT-systemer, tiltrækning og fastholdelse af medarbejdere, logistik, optimering af rutenet og et generelt omkostningsfokus,” siger adm. direktør Andreas Hald, FK Distribution.

 

Adm. direktør Andreas Hald, FK Distribution

 

Kundernes og forbrugernes vigtigste kanal til tilbud og information
Den faldende tendens i kerneforretningens volumen skal opvejes af vækst i andre aktiviteter som fx selekteret post og minetilbud, som med 1,3 millioner brugere er godt på vej til at blive en dynamisk medieplatform for detailhandlen og producentleddet. Kommercielt er målet for FK Distribution at fastholde og udvikle positionen som kundernes og forbrugernes vigtigste kanal til tilbud og information baseret på tryksagens veldokumenterede effekt og et slagkraftigt mix mellem fysisk og digital tilbudsformidling.

For nylig testede elektronikkæden Power effekten af tryksagen på deres salg og reducerede nogle steder uddelingen af fysiske tilbudsaviser. Power oplevede klart mindre aktivitet fra kunder i de områder, som ikke modtog tilbud fra Power i deres postkasse. Da de igen skruede op for tilbudsavisen, steg salget.

”Det matcher vores erfaringer med, at forbrugerne ser tryksager som langt den vigtigste reklametype, der hjælper dem med at planlægge indkøb og oftest får dem til at købe. Det er ganske enkelt danskernes reklamefavorit by far,” oplyser Andreas Hald.

Cirka 1,8 mio. danske husstande modtager tilbudsaviser i postkassen hver uge. 46 % af husstandene vil gerne læse alle tilbudsaviser, mens 17 % har valgt ”Nej tak+”-ordningen, hvor forbrugeren selv vælger de reklamer, de vil have i postkassen. 37 pct. har sat et ”Nej tak”-skilt på postkassen.

FK Distribution har også flere og flere kunder, som vælger den selekterede omdeling. Hvis den nye Postlov fjerner befordringspligten eller reducerer den kraftigt vil det være et endnu mere konkurrencedygtigt produkt i markedet.

Faldende priser på papir
Prisen på papir er efter en himmelflugt i 2022 igen på vej ned. Sidste år oplevede mange virksomheder en fordobling, og nogle kunder valgte at reducere fx sideantallet i deres tilbudsaviser eller valgte tyndere papir.

”Vi kan nu se, at priserne falder på de papirtyper, som vores kunder bruger. Det er positivt for kunderne, som jo løbende justerer deres tryksager i forhold til omkostningerne. Prisniveauet er stadig højere end før inflations- og energikrisen, fortæller Andreas Hald.